FENOMENAN KOMUNIKASI


FENOMENAN KOMUNIKASI BERDASARKAN KUMPULAN TEORI KOMUNIKASI 
( MEMBERI MOTIVASI KEPADA ORANG RAMAI )


Kumpulan teori komunikasi yang terlibat dalam memberi motivasi kepada orang ramai ialah komunikasi interpersonal.



KOMUNIKASI INTERPERSONAL

Komunikasi interpersonal atupaun dikenali sebagai komunikasi di antara dua orang ataupun lebih daripada dua orang. Komunikasi ini juga dilakukan oleh individu untuk pertukaran gagasan ataupun pemikiran kepada individu yang lain. Komunikasi ini juga boleh dilakukan dalam bentuk verbal atau nonverbal. Selain itu, komunikasi interpersonal ini juga bukan tentang apa yang dikatakan tetapi ia juga tentang bagaimana hal tersebut akan dikatakan. Seterusnya, cara yang betul dalam penggunaan Bahasa tubuh dan apa ekspresi wajah yang digunakan.



PERGERTIAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL MENGIKUT PARA AHLI :



Judy C. Pearson, dkk (2011)

Komunikasi interpersonal merupakan proses menggunakan mesej-mesej untuk mencapai kesamaan makna antara-paling tidak-antara dua orang dalam situasi yang memungkinkan adanya kesempatan yang sama bagi pembicara dan pendengar.



Joseph A. Devito (2013)

Komunikasi interpersonal adalah komunikasi verbal dan nonverbal di antara dua ataupun lebih daripada dua yang saling bergantung di antara satu dengan yang lain.



Ronald B. Adler, dkk (2009)

Komunikasi interpersonal adalah komunikasi di antara dua atau lebih daripada dua orang.



KESIMPULAN

Dalam memberi komunikasi kepada orang ramai komunikasi interpersonal adalah elemen yang amat penting agar mesej yang disampaikan dapat difahami oleh penerima. Selain itu, seorang penyampai motivasi itu haruslah mempunyai pengalaman didalam penyampaian komunikasi agar ia berkesan kepada orang ramai. Akhir sekali, motivasi yang disampaikan itu mestilah berdasarkan pengalaman ataupun apa yang berlaku ataupun dilihat di sekitarnya.


Comments

Popular posts from this blog

Teori Model Lasswell ✨

CULTIVATION THEORY (TELEVISION SHAPES CONCEPTS OF SOCIAL REALITY)